درباره وبلاگ

" الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکاه وأمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر" (آیه۴۱ سوره مبارکه حج) وقتی قرآن‌کریم، ‌اولین نشانه حکومت صالحان را اقامه نماز می‌داند، جای هیچ ابهامی نیست که برنامه‌ریزی برای اقامه آن،‌ وظیفه حکومت و همگان ‌است‌که ‌نیاز به بسیج امکانات و توانمندی‌های لازم برای رسیدن به اهداف نماز دارد.اقامه­ ی نماز فقط این نیست که صالحان ، خود نماز بگزارند. این چیزی نیست که بر تشکیل حکومت الهی متوقف باشد؛ بلکه باید این ستون دین در جامعه به پا داشته شود و همه کس با رازها و اشاره‌های آن، آشنا و از برکات آن برخوردار گردند. درخشش معنویت و صفای ذکر الهی، همه ­ی آفاق جامعه را روشن و مصفا کند؛ و تن‌ها و جان‌ها با هم به نماز بشتابند و در پناه آن طمأنینه و استحکام یابند.
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت نامه شهدا

لوگوی دوستان
امکانات دیگر


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 69
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 104
بازدید ماه : 103
بازدید کل : 40684
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


اوقات شرعی
وصیت شهدا

ساعت فلش مذهبی
حضرت اسماعیل ونماز     

کتاب الهی درباره حضرت اسماعیل می فرماید :

«وَاذکُر فِی الکِتابِ اِسمعاعیلَ اِنَّه کان َصادقَ الوَعدِ وَکانَ رَسُولاًنَبِیّاً.وَکانَ یَامُرَ اَهلَهُ بِا لصَّلوةِ وَ الزَّ کوةِ وَ کان َ عِندَ رَبِّهِ مَرضِیّاً.»

اسماعیل را به یاد آر که دارای اوصاف پسندیده بود :وفادار به پیمان ،فرستاده حق ،خبر دهنده از حقایق ،وامر کننده زن وفرزند به نماز وزکات ،وبنده ای بود که خداوند در تمام برنامه ها از او خشنود بود.



حضرت نوح ونماز     

بحار الانوار،این کتاب بی نظیر وارزشمند ،از حضرت باقر العلوم علیه السلام روایت می کند:

پرستش خدای یگانه واخلاص به پیشگاه او وبی همتایی دانستن حق ،که خداوند فطرت مردم را بر آن قرار داده است ،اصول آیین نوح بود .

پروردگار بزرگ از نوح وهمه انبیاء پیمان گرفت که او را فرمان ببرند واز شرک دوری جویند ،ونیز خدای مهربان حضرت نوح را به نماز وامر به معرف ونهی از منکر ورعایت حلال وحرام دعوت کرد.



حضرت لقمان ونماز     

آن بزرگمرد الهی  که براثر تزکیه نفس وجهاد فی الله ،از جانب حق وجود با برکتش چشمه جوشان  حکمت الهی شد ،در سفارشاتش به فرزندخود می فرمایید:

«یا بُنَیَّ اَقِمِ الصَّلوةَ وَ امُر بِا لمَعروُفِ وَانهَ عَنِ المُنکَرِ وَ صبِر عَلی ما اَصابَکَ اِنَّ ذلِکَ مِن عَزمِ الا مُوُرِ»

ای پسرم !نماز را به پای دار ودر جامعه اقدام به امر به معرف ونهی از منکر کن ودر برابر حوادث بردبار وصبور باش ،که تحمّل وصبر در راه ارشاد مردم نشانه ای عزم ثابت مردم بلند همّت است.

 

 



حضرت داود ونماز     

علامه مجلسی دانشمند کم نظیر شیعه در توضیح آیاتی که در رابطه با حیات با برکت داود است،روایاتی درباره فضایل ومحاسن وکثرت عبادات ومناجات داود ،بخصوص عشقی که آن پیامبر بزرگ به نماز داشت ،نقل می کند :

آن حضرت در خانه محرابهای متعددی قرار داده بود تا در جای جای منزلش نماز اقامه کند.

او اوقاتش را به چهار مرحله تقسیم کرده بود :روزی را برای حلّ مشکلات مردم ،روزی را برای زن وفرزندش ،روزی را برای دعا ومناجات در دل کوهها وکنار دریا ،وروزی را برای انس با محبوب در خلوت منزل و در کنار محراب عبادت .امام صادق علیه السّلام می فرماید :«در حالی که در محراب عبادتش مشغول نماز بود ،خداوند مهربان با وی سخن می گفت.»

                           برگرفته شده از کتاب سیمای نماز از قلم حسین انصاریان



اولین نماز پیامبر (ص)     

****بنام خدا****

 

 

اولین نماز پیامبر (ص) در عرش الهی و فلسفه ارکان نماز :

از امام موسی کاظم (ع) پرسیدند : به چه علت در نماز یک رکوع و دو سجده مقرر شده است ؟
حضرت (ع) فرمود : اولین نمازی که حضرت رسول (ص) ادا نمود ، در عرش الهی بود ، زیرا هنگامی که آن حضرت را در شب معراج به آسمان ها بردند و به نزد عرش رسید ، حق تعالی به آن حضرت ندا فرمود : ای محمد (ص) نزدیک چشمه ی « صاد » بیا و مساجد خود را بشوی و پاک گردان و برای پروردگار خود نماز به جای آر . پیامبر اعظم (ص) به نزدیک آن چشمه رفت و وضوی کامل به جای آورد و در خدمت پروردگار خود ایستاد .
پس حق تعالی امر فرمود که نماز را شروع کن . چون تکبیر گفت ،خداوند سبحان فرمود : یا محمد (ص) بخوان « بسم الله الرحمن الرحیم » تا آخر سوره حمد .
پس فرمود : بگو « سبحان ربی العظیم و بحمده » ، حضرت سه مرتبه گفت .
پس خداوند متعال فرمود : سر بردار . چون راست ایستاد ، فرمود : پروردگار خود را سجده کن . چون درست نشست جلالت حق تعالی را به یاد آورد و بی امر او به سجده رفت و سه مرتبه تسبیح گفت .
ندا رسید ، درست بایست و قرائت بخوان ؛ پس باز امر به رکوع و سجده فرمود . چون آن حضرت سجده ی اول را به جای آورد باز جلالت پروردگار خود را به یاد آورد و بار دیگر به سجده رفت . حق تعالی فرمود : سر بردار ، خداوند تو را ثابت دارد و تشهد بخوان . چون تشهد را تمام کرد ، حق تعالی او را ندا کرد که سلام کن . آن حضرت به پروردگار خود سلام کرد و خداوند جبار به سلام آن حضرت پاسخ گفت و فرمود : « و علیک السلام ای محمد » ، با نعمت من بر طاعت من قوت یافتی ، به عصمت خود تو را به درجه ی پیامبری رسانیدم و حبیب خود گردانیدم .
سپس امام موسی کاظم (ع) فرمود : در هر رکعت یک رکوع و یک سجده بود ، چون پیامبر اکرم (ص) به علت تذکر عظمت الهی سجده ی دیگر اضافه نمود ، خداوند متعال نیز آن را واجب گردانید .
از حضرت موسی بن جعفر (ع) پرسیدند : « صاد » کدام است ؟ حضرت فرمود : چشمه ای است که از رکنی از ارکان عرش الهی جاری می شود که به آن « ماء الحیات » می گویند یعنی آب زندگانی ، چنانچه حق تعالی در قرآن مجید فرموده است : « ص والقرآن ذی الذکر » .
از امام موسی کاظم (ع) پرسیدند : به چه علت تکبیر در ابتدای نماز ، هفت مرتبه سنت شده است و به چه علت در رکوع « سبحان ربی العظیم و بحمده » و در سجود « سبحان ربی الاعلی و بحمده » می گویند ؟ حضرت کاظم (ع) فرمود : حق تعالی آسمانها را هفت و زمین ها را هفت و حجاب ها را هفت آفریده است و چون رسول اکرم (ص) به معراج رفت و به مرتبه ی قاب قوسین رسید و یک حجاب از حجاب های هفت گانه برای او گشوده شد ، یک مرتبه « الله اکبر » گفت و هم چنین هر یک از حجاب ها که گشوده می شد یک مرتبه « الله اکبر » می گفت تا آنکه هفت حجاب برای او گشوده شد و هفت مرتبه « الله اکبر » گفت .
چون نماز معراج مؤمن است لذا مقرر کرده اند که در اول نماز هفت مرتبه « الله اکبر » گفته شود تا حجاب هایی که سبب دوری او از حضرت اقدس الهی گردیده ، از پیش او برداشته شود .
چون رسول مکرم (ص) بعد از رفع حجاب ها ، انوار عظمت و جلال حق تعالی بر دلش جلوه کرد ، اعضایش لرزید و به رکوع رفت و گفت : « سبحان ربی العظیم و بحمده » و چون سر برداشت نوری از آن عظیم تر بر او جلوه کرد ، پس به سجده رفت و گفت : « سبحان ربی الاعلی و بحمده » ، چون هفت مرتبه این ذکر را گفت ، دهشت او برطرف شد ، به این سبب مقرر شد که این ذکرها در رکوع و سجود ، خوانده شود .



کلام امام رضا (ع)درنظر می آورم که فرمود :« همانا به وضو امر شده تاچون بنده درپیشگاه خداوندقادرمتعال می ایستد پاک باشدووقت مناجات بااو،آنچه راخدایش امر فرموده،اطاعت کند وازآلودگی وپلیدی ها پاکیزه باشد؛وضودرعین حال که کسالت وخمودی رااز انسان دور می کند ،باتزکیه ،دل رابرای ایستادن در پیشگاه خداوند مهربان آماده می سازد.دروضوشستن صورت ودست هاومسح سروپاها واجب است؛زیرا این ها همان عضوهایی هستند که به هنگام ایستادن در پیشگاه خداوند ،آشکارند ودر نماز به کار گرفته می شوند .آدمی در سجده صورت خودرابرخاک میگذارد ودربرابر خدای متعال خاضع می شود ،دست هارا به سوی خدا از سرنیاز وامید برمی دارد .با سر فرود آوردن در کوع وسجود روبه سوی اوآورده ودر برابرش خضوع وخشوع می کند وبا پاهایش بلند شده و   می نشیند.»

             برگرفته از علل الشرایع (ص،257)



حقیقت نمازدر کلام حضرت علی (ع)     

 حقیقت نماز در کلام حضرت علی (ع) حضرت علی (ع)فرمودند :باطن وحقیقت نماز عبارت است از :

ـ تقرب ونزدیکی به خدا

 

- حضور قلب وتوجه به خدا

 

- معرفت وشناخت خدا

 

- اخلاص به خاطر خدا


                                                                  

          اسرار الصلاه /87

 





صفحه قبل 1 صفحه بعد